
Händer på Hemligg – Vecka 3
Semester och jullov är över och vi är nu tillbaka till 100%. Vilket faktiskt kändes skönt och även om jag inte kände mig direkt utvilad så var jag sugen på att kunna jobba lite mer på riktigt med Hemligg igen. Men det blev en lite mer omtumlande vecka än jag hade föreställt mig. Framförallt berodde det på en incident i måndags kväll.
Överbelastningsattack
Sent på måndagskvällen så utsattes Hemligg för en överbelastningsattack, en så kallad DDOS-attack. Vi vet inte riktigt exakt när den började. Men sajten blev väldigt seg under senare delen av kvällen för att till slut bli mer eller mindre helt otillgänglig. Detta gjorde att vi blev tvungna att lägga på ett filter på sajten för att screena bort alla bottar och verifiera att all trafik som släpptes in på servern var verkliga människor. Därav fick alla som besökte Hemligg upp en sida som verifierade att man var en människa. I regel skedde verifieringen automatiskt, men det kunde ibland kräva en handpåläggning. Detta gjorde att sajten blev körbar igen. Men det hade också konsekvensen att vissa funktioner på Hemligg stördes ut. Inte minst drabbades chatten/brevlådan av detta.
Störningar i chatten/brevlådan
Till följd av det verifieringsfilter som vi var tvungna att implementera tillfälligt på Hemligg för att screena bort all skadlig trafik så fick vi en hel del störningar i chatten/brevlådan. Det kan även varit så att vissa störningar uppstod till följd av de störningar som själva överbelastningsattacken innebar innan vi la på verifieringsfiltret. Chatten/brevlådan har jag märkt kan vara ganska känslig och ibland sluta fungera normalt lokalt. Det kan då t ex visa sig genom att listan med konversationer och konversationer i sig inte laddas in. Eller att den laddar in inaktuella konversationer. Men om man någon gång upplever att chatten/brevlådan inte fungerar som den ska, då finns det en lösning som oftast löser problemet.
Lös problem med chatten/brevlådan själv
Om du upplever att chatten/brevlådan inte fungerar som den ska så testa för det första om du har samma problem i annan webbläsare. Om inte så sitter felet i din webbläsare och troligtvis så är det nåt galet i webbläsarens cacheminne. En bra sak att göra om man upplever märkliga problem speciellt i chatten/brevlådan är att testa att stänga alla öppna flikar i webbläsaren (även de som inte har med Hemligg att göra) och sen starta om webbläsaren och logga in på nytt. Det brukar kunna lösa märkliga fel. Om inte det hjälper så kan man behöva gå in i inställningar och fullständigt tömma webbläsarens cacheminne (cookies och annan webbplatsdata). Gör man det så kommer chatten/brevlådan nästan alltid börja fungera normalt igen.
Nästa vecka kommer vi förhoppningsvis att kunna jobba lite mer konstruktivt och köra lite uppdateringar på sajten. Hoppas ni har en trevlig helg så hörs vi vidare nästa vecka.
Kommentarer